14/1 -11

Idag är det fredag. Fredag är den mysigaste dagen på hela veckan. I alla fall oftast, och efter ca fem på eftermiddagen.
I morgon ska jag jobba så min fredag känns lite förstörd , det känns som en förlängd torsdag när jag ändå ska upp tidigt på morgon.
Jag jobbar som personlig assistent hemma hos en familj i morgon. Det är ett inspirerande jobb som ger mig energi och motivation till det kommande arbetslivet.
Det tar även energi ifrån mig och berövar mig min skönhetssömn men som tur är så ser jag helt okey ful ut när jag inte fått så mycket sömn. Min brukare känner igen mig ändå, och det är skönt.
Måste faktiskt, utan att låta skrytsam berätta att man växer som människa ( inte fysiskt sett ) när man får höra att man skänker glädje och lärdom till en annans liv och att man sköter sitt jobb på ett proffsigt sätt. Det gör mig en aning mer rakare i ryggen ( kanske därav min snygga hållning? ) stolt, glad och målmedveten. Kan dock tillägga att det är otroligt kul att se hur en människa som knappt kan prata förändrar min vardag , och ger mig ett nytt sätt att tänka och känna på.

Det snackas väldigt mycket på skolan nu om vad man ska göra sen, om man ska plugga vidare och vart man ska bosätta sig.
Jag har tänkt ungefär så här:
Jag skaffar ny helt egen lägenhet på vårkanten, jag jobbar drygt ett år till inom handikappomsorgen och sedan skulle jag vilja plugga vidare, möjligtvis i Umeå. Jag vet inte vad jag vill bli, kanske special pedagog, socionom, barnpsykolog eller något helt annat.
Det här är ungefär vad jag kommit fram till :



Men det är dock tre blanka rader, det är fler än två.
Fast jag kan lika gärna ha hittat en karl som inte missbrukar alkohol droger porr dator eller smink så mitt öde kanske är att jag sitter där på ett år med en helt okey karl som inte slår mig, vi har en liten bebis som är frisk och glad och kanske ett litet djur... helst i frysen. Älg kanske, mums.

Vad vill ni göra?
Vad gjorde ni i min ålder?
Vad önskar ni att ni hade gjort?
Jag förstår inte varför alla är så stressade och panikslagna. Så jag ska enbart ta det lite lugnt och skrika högt på studenten för innerst inne vet jag att allt kommer att ordna sig.
Fast om inte allt ordnar sig så ska jag lugna min själ genom att tänka att det då var menningen så här.

" De gamla tror allt, de medelålders misstror allt, de unga vet allt. "

Trevlig helg :)


Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej Kajsa! Vad kul att få följa dig och din otroliga journalistik på din blogg. Du frågade vad jag önskat att jag hade gjort. Jag kan säga att jag tycker att du har helt rätt inställning till din framtid och med många bollar i luften som du verkar ha så tror jag ej att det blir något problem för dig med jobb efter din student. Lycka till med allt! Hälsningar Kristina, Erik och "lilla" Carmen.

2011-01-14 @ 14:26:34
Postat av: Madde

Hej Kajsa. :)

Få se nu vad gjorde jag när jag var i din ålder och gick sista året på gymnasiet...

Sista året jag gick så försöker jag verkligen njuta som bara den. Umgick mycket med kompisar men även så reste jag en hel del. När man ser ljuset i skoltunneln så är det gode lätt att lägga av med skolan lite före studenten och det är helt förståeligt, men som sagt ta vara på tiden. För du kommer att inse om några år att livet som student är gode härligt på många sätt.

Jag tycker att du har väldigt smart inställning till din framtid, hur du vill göra och så. Men är du osäker på vad du vill jobba med så sök en massa jobb innan du söker in på en skola. Man vill ju inte dra på sig för mycket studielån i onödan, men studera vidare är någonting jag önskar att jag hade gjort innan man blev för bekväm med att få in pengar varje månad. :)

Är det någonting mer du undrar över är det bara att höra av dig!



Stora kramar!

2011-01-14 @ 15:15:07
URL: http://maddelindstrom.blogg.se/
Postat av: pappa

härligt kajsa du har en bra känsla i kroppen känns det som,just att ge till andra gör så att du kommer få sinnesro o framtidstro.gör det enkelt, tänk rätta tankar,gör rätta saker. det är inte svårare än så. kramizar pappa

2011-01-14 @ 23:14:02
Postat av: pappa

hej kajsa.en av alla saker jag ångrar är att jag inte for iväg o jobba borta nånstans, nått som du har och som är en positiv egenskap är att du är nyfiken på andra människor,o att inte döma nån i förväg.utan att tänka på att alla föds med olika egenskaper. kram pappa

2011-01-14 @ 23:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0